2016. szeptember 24., szombat

Digitális tananyag


Az informatika-matematika szakpárosításom közül, az utóbbihoz kapcsolódóan választottam ki az eheti házi feladatom elkészítéséhez szükséges digitális tananyagrészt, mégpedig a kombinatorikát. Mivel ez egy igen nehéz, és a diákok körében egyre népszerűtlenebb témakör, kíváncsian vártam, mivel szolgál ennek alapjaival kapcsolatban néhány ismertebb digitális tananyagtár. Az alábbiakat sikerült találnom:




1.       Elsőként a zanza.tv, kombinatorika alapjai elnevezésű videójával foglalkoztam, melyre az oldal könnyen használható, logikus felépítése miatt hamar rátaláltam. A videó barátságos és nagyon igényes, az anyag felépítését tekintve pedig abszolút logikus, jó példákkal. A kicsit gyors tempón kívül, egy dolog volt, amivel a videó kapcsán nem értettem egyet, még pedig az, hogy a kombinatorikai módszerek felsorolásából/elmagyarázásából egyet szándékosan kihagytak, mondván: „Nézzetek utána”. Véleményem szerint egy ilyen bonyolult, és könnyen keverhető anyag résznél ez egy nagyon nagy hiba. Mentségükre szólva azonban a későbbi videók között ezt a részt is megtaláltam. A két videót összekapcsolva viszont szívesen ajánlanám diákjaimnak a kombinatorikai anyagrészt megelőzően ráhangolódásként, esetleg az órai elsajátítások után, ismétlés, vagy elmélyülés céljából.

2.       Ezután áttértem a videotanar oldalára. Itt az általam választott témakörben két videót találtam. Egyik a kombinatorikai útvonalak száma, másik pedig a kombinatorikai összegzési módszerek elnevezésű volt. Mindkettő egy adott típusú, viszonylag könnyű, rutin feladatra nyújtott megoldási módot, mégpedig majdnem ugyan azt. Sajnos a videók egyáltalán nem nyerték el a tetszésemet. Mindkettőt monotonnak, és túlmagyarázottnak éreztem, így semmiképpen sem építeném be az óráimba. Esetleg az említett típus feladatnál ajánlanám otthonra annak, aki az órai keretek között lemaradt, esetleg nem értette a feladat megoldását.

3.       Utolsóként a tudásbázis oldalán keresgéltem. Az általam választott témához elméleti segédanyagot nem sikerült találnom, viszont gép által ellenőrizhető, tesztes feladatokat igen. Bár sok olyan példa is szerepelt közöttük, ami valószínűleg az adott évfolyam matematika tankönyvében is megtalálható, a kicsit változatosabb tanóra, és a feladatok gyorsabb ellenőrzése céljából lehet, hogy használnám az órámon.

Mindent összevetve, a tapasztalatom az volt, hogy a sokak által ismert digitális tananyag tárakon nagyon kevés olyan anyagrész van a szaktárgyaimhoz kapcsolódóan, amit szívesen beépítenék az óráimba. Inkább otthonra, elmélyülést, gyakorlást segítő eszközként ajánlanám a tanulóknak. Ennek legfőbb oka az volt, hogy a feltöltött dokumentumok, feladatok jó része egy mezei tankönyvben is megtalálhatók, esetleg órai keretek között, szóban ugyan olyan hatékonysággal elmondhatók. Így ebben az esetben, az IKT, és a digitális anyagtárak semmi olyan plusszal nem járultak volna hozzá az órámhoz, ami nélkülük ne lett volna megoldható.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése