Az informatika-matematika szakpárosításom
közül, az utóbbihoz kapcsolódóan választottam ki az eheti házi feladatom
elkészítéséhez szükséges digitális tananyagrészt, mégpedig a kombinatorikát. Mivel
ez egy igen nehéz, és a diákok körében egyre népszerűtlenebb témakör, kíváncsian
vártam, mivel szolgál ennek alapjaival kapcsolatban néhány ismertebb digitális
tananyagtár. Az alábbiakat sikerült találnom:
1.
Elsőként a zanza.tv, kombinatorika alapjai elnevezésű videójával foglalkoztam, melyre az
oldal könnyen használható, logikus felépítése miatt hamar rátaláltam. A videó
barátságos és nagyon igényes, az anyag felépítését tekintve pedig abszolút
logikus, jó példákkal. A kicsit gyors tempón kívül, egy dolog volt, amivel a
videó kapcsán nem értettem egyet, még pedig az, hogy a kombinatorikai módszerek
felsorolásából/elmagyarázásából egyet szándékosan kihagytak, mondván: „Nézzetek
utána”. Véleményem szerint egy ilyen bonyolult, és könnyen keverhető anyag
résznél ez egy nagyon nagy hiba. Mentségükre szólva azonban a későbbi videók
között ezt a részt is megtaláltam. A két videót összekapcsolva viszont szívesen
ajánlanám diákjaimnak a kombinatorikai anyagrészt megelőzően ráhangolódásként,
esetleg az órai elsajátítások után, ismétlés, vagy elmélyülés céljából.
2.
Ezután áttértem a videotanar oldalára. Itt az
általam választott témakörben két videót találtam. Egyik a kombinatorikai
útvonalak száma, másik pedig a kombinatorikai összegzési módszerek elnevezésű
volt. Mindkettő egy adott típusú, viszonylag könnyű, rutin feladatra nyújtott
megoldási módot, mégpedig majdnem ugyan azt. Sajnos a videók egyáltalán nem
nyerték el a tetszésemet. Mindkettőt monotonnak, és túlmagyarázottnak éreztem,
így semmiképpen sem építeném be az óráimba. Esetleg az említett típus
feladatnál ajánlanám otthonra annak, aki az órai keretek között lemaradt,
esetleg nem értette a feladat megoldását.
3.
Utolsóként a tudásbázis oldalán keresgéltem. Az
általam választott témához elméleti segédanyagot nem sikerült találnom, viszont
gép által ellenőrizhető, tesztes feladatokat igen. Bár sok olyan példa is
szerepelt közöttük, ami valószínűleg az adott évfolyam matematika tankönyvében
is megtalálható, a kicsit változatosabb tanóra, és a feladatok gyorsabb
ellenőrzése céljából lehet, hogy használnám az órámon.
Mindent összevetve, a
tapasztalatom az volt, hogy a sokak által ismert digitális tananyag tárakon
nagyon kevés olyan anyagrész van a szaktárgyaimhoz kapcsolódóan, amit szívesen
beépítenék az óráimba. Inkább otthonra, elmélyülést, gyakorlást segítő
eszközként ajánlanám a tanulóknak. Ennek legfőbb oka az volt, hogy a feltöltött
dokumentumok, feladatok jó része egy mezei tankönyvben is megtalálhatók, esetleg
órai keretek között, szóban ugyan olyan hatékonysággal elmondhatók. Így ebben
az esetben, az IKT, és a digitális anyagtárak semmi olyan plusszal nem járultak
volna hozzá az órámhoz, ami nélkülük ne lett volna megoldható.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése